Seo, bir web sayfasının Google, Yandex, Bing gibi arama motorlarında üst sıralarda yer alması için yapılan çalışmadır. Search Engine Optimization (Arama Motoru Optimizasyonu) kelimelerinin baş harflerinden meydana geliyor. SEO alışmaları temel olarak ikiye ayrılır. Bunlar, site içi ve site dışı optimizasyon olarak ayrılır.
Çalışmalar ikiye ayrılmış gibi görünse de, birbirleri ile entegre şekilde ilerler. Arama motorlarında üst sıralarda yer almak isteyen sitelerin, site içi ve site dışı çalışmalarını bir bütün olarak değerlendirmeleri ve bu yönde ilerlemeleri gerekir.
1- Site içi SEO çalışmaları:
Web sitesi içerisinde yapılacak düzenlemelerdir. Başlık etiketlerinin kullanımı, sitenin kullanıcı dostu bir arayüze sahip olması, sitede kalma süresini artıracak çalışmaların yapılması gibi bir çok etken site içi SEO çalışmalarının temelini oluşturur.
Aslında SEO’nun temeli, kullanıcı odaklı web siteleri olduğundan site içi optimizasyon önemlidir. Arama motorlarından gelen ziyaretçinin sitede aradığı içeriği bulması veya diğer içeriklere de bakması (sayfa dolaşımını artırmak), sitede daha fazla zaman geçirmesini (sitede geçirilen süre) tetikleyecektir. Tüm bu çalışmalar, ziyaretçinin siteyi sevmesini, sadık kullanıcı haline gelmesini ve Google ve diğer arama motorlarında sitenin yükselmesine yardımcı olacaktır. Bu nedenle, site içi optimizasyon SEO’nun temel taşıdır.
Site içi optimizasyonun en önemli unsurlarından bir tanesi kaliteli içeriktir. Google’ın yaptığı phantom 5 güncellemesinin ardından anlaşılan o ki; çok sayıda içeriğin hiç bir anlamı yok. 100 tane içeriği bulunan siteye kıyasla, 10 tane kaliteli içeriğin bulunduğu sitelerin daha üst sıralarda yer aldığı görülmektedir. Bu nedenle sitede 10 binlerce yazı bulunması hiç bir şey ifade etmez, önemli olan kullanıcılara gerçekten aradığı bilgileri verecek, doğru içeriklerdir.
2- Site dışı SEO çalışmaları:
Web sitesine dışarıdan yapılacak müdahaleler; arama motorlarındaki sıralamalarda daha üst sıralarda yer almayı kolaylaştıracaktır. Site dışı optimizasyon yapılırken, asla belli bir kalıp kullanılmaz. Çünkü, her SEO uzmanının kendine özgü taktik ve stratejileri mevcuttur. Site dışı SEO çalışmaları backlinke (bağlantılara) dayalıdır. Bir çok yerde gördüğünüz tanıtım yazısı, yorumlar, forum tanıtımları gibi birbirinden farklı gibi görünse de temel olarak bunların hepsi birer backlink’tir.
Siteye dışarıdan yapılacak SEO çalışmalarda, başarılı olmak için en fazla backlinke sahip olmak gerekiyor. Rakiplerin aldığı backlinkleri analiz ettikten sonra, mümkünse aynı yerlerden backlink almak ve almadığı ancak kalite olan siteleri de üstüne eklemek gerekir.